Berilah saya peluang untuk bercinta..

5 06 2008

Berilah saya peluang untuk bercinta..

 

Seusai
solat Subuh pagi ini, aku termenung mengingatkan perbualan aku dgn seorg
sahabat suatu ketika dulu yg mana sebelum ini aku tidaklah mengambil berat sgt
ttgnya, mungkin ada yg lebih penting dlm fikiranku ketika itu…tapi hari ini
aku terimbas kembali perbualan ini, memang benar apa yg aku katakan ketika itu,ya!
inilah yg aku rasa terutama apa yg aku lalui kini, waktu kehidupan yg penuh
celaru tp dlm hati ada tenangnya sbb selalu rasa kehadiranNya bersama aku. Tiada gelisah walau kesibukan dunia
memburu kerana tahu hanya Allah selayaknya menghadiahkan ketenangan.

 

************************************************************************

 

”Awak pernah jatuh cinta?”

 

”Sumayyah,
bila awak tulis

surat

cinta utk Allah, awak mcm tenggelam dan larut dgn cinta tu. Apa yg awk rasa
ye?” sapa seorg sahabat. Soalan yg xpernah aku lalui sebelum ni. aku hanya
mengukir senyum di bibir. Jawabku, “bagilah peluang untuk saya bercinta..” dan
dia bertanya lagi, “erm, awk pernah rasa cinta manusia? Sama ke dgn perasaan
bila ada cinta dgn Allah, sy susah la nak rasa manisnya cinta Allah yg awk
gmbrkan dgn kata2 dan tulisan awk..” soalan cepumas tu, aku jawab dgn nada yg
agak mendatar, “sy xnafikan saya pernah je jatuh cinta dgn manusia kalau awk maksudkan
cinta tu cinta lelaki la tapi xjatuh selama-lamanya sebab sy tahu hak cinta yg
sepatutnya, sy cinta manusia seadanya, kita xboleh elak rasa cinta tu kerana
itu fitrah sbb sy kan manusia juga J, entah2 sekarang ni
pun ada je yg berjaya curi hati sy tp xkan nk ikutkan sangat cinta itu klu itu
bukan hak dia. Klu cinta ibubapa, keluarga, kwn2 of course la sy pernah dan
sedang alaminya ” Dia mencelah, “awk pernah jatuh cinta dgn lelaki? Mcm xpercaya je..”. “dia ni mcm nak korek
rahsia peribadi aku je ni”, getus hatiku. Aku terus tukar topik perbualan, aku hanya
jawab, ”cubalah cintai Allah. Pasti tiada kecewa sbb Allah cinta kita. Saya
jeles bila tgk org bangun tahajud sbb die dpt luahkan kasih dan cintaNya pd
Allah,klu boleh, saya lah org tu, ternanti2 saat waktu utk berdua dgn Allah,
hanya saya dan Allah, boleh bgtau semua kat Allah, boleh ucap kata cinta yg
pasti didengari dan pasti terjawab, boleh nangis kat Allah..klu cinta manusia,
cepat kecewa kalau dia guris hati kita, bila kita dia terlupa ambil berat, kita
bawa hati, x ke sengsara tu..sy doa supaya sy bukanlah manusia yg menyebabkan
manusia lain kecewa krn cinta…klu kita cinta Allah, kita xckp apa2pun Allah
tahu, Allah sentiasa ambil berat..awk pun tahu kan” Sahabatku terdiam dan
merenungku, airmata bergenang di matanya, ucapan terima kasih drnya aku sambut
dgn dakapan.”semoga ketemu cintaNya yg pasti..selamat memburu cinta Allah..aku
pun masih berusaha utk terus merasai manisnya cinta Illahi itu”, bisik
hatiku.Dan perbualan kami berakhir di situ.

 

***********************************************************************

 

Sebuah episod cinta yg harapnya tidak akan
berakhir…

 

Seawal jam 3 pagi ini aku bangun,
dikejutkan dgn ayat2 cintaNya yg kedengaran drpd laptop kak ana di luar bilik,
surah albaqarah yg ayatnya bermaksud ”..khabarkanlah berita gembira kpd org mu’min
ttg syurga..” aku bingkas bangun dan tersenyum sendiri, terasa rindu utk
bertemu alKhaliq, terasa Allah memanggil2 utk bertemu dgnku…aku terus ke
bilik air utk mengambil wudhu’ dan kemudian bersiap utk bersolat, belum sempat
aku mengangkat takbir utk melaksanakan solat isya’, airmataku mengalir,
mengalir selaju2nya. Di saat itulah aku berbicara terus dgn allah, rindunya
saat ini, saat aku terasa lapangnya jiwa dan fikiran dan tiada yg lebih utama
utkku kini selain utk bermanja-manja dgn Allah. Terima kasih allah, ucapkan
berkali2. Kau bersamaku di saat getirku, susah dan serabutnya aku, Engkau
sentiasa bersama, aku yg tidak adil, selalu kata aku cinta Engkau tp bila aku
dlm kesibukan, aku terlupakan Engkau yg menanti aku meluangkan masa untukMu…”maafkanlah
bila hat xsempurna mencintaiMu”, nasyid opick yg sentiasa terngiang2 di
telingaku bila aku selalu x ingat Allah.

Rasa terlalu cepat masa berlalu, baru 4
rakaat solat sunat, jam dh menunjukkan pukul 5 pagi, berat rasanya untuk
biarkan masa itu berlalu, nak lama lagi, aku meneruskan solatku, dlm sujud
airmata aku mengalir deras, rasa bersalah pada allah, rasa berterima kasih pd
allah, aku hadir dgn harapan, rindu pada syurgaNya, xmacam dunia, serabut,
menakutkan, menipu, melalaikan….kdg2 aku tersungkur. Tp dgn cintaNya juga,
aku bangkit kembali..

Dlm sujudku yg terakhir dlm witir, terasa
tidak mahu mengangkat kepala utk mengakhiri solatku..tergerak dlm hatiku,
”sempat ke nak tunggu esok pagi utk jumpa Allah sendiri2 lagi?” smg masih
berpeluang utk bertemuNya di setiap saat sunyi, di kala insan lain sedang
nyenyak tidur. Agaknya disitulah manisnya..moga kemanisan cinta ini kekal
hingga saat aku melangkah ke Jannahnya….  

Moga hari ini lebih baik drpd
semalam..sekadar perkongsian rasa cinta ini..khusus untuk sahabat2 sy yg juga
seorg da’i, penawar segala duka dan kepayahan dlm mujahadah kita hanya satu
iaitu cintai Illahi sbb kdg2 org di sekeliling xfaham bahasa kita, iaitu bahasa
dakwah, kdg2 mereka xfaham apalah yg beban sgt yg kita tanggung, apalah yg
menyedihkan kita dan semuanya..tp Allah tahu kan….terima kasih Allah..

 

************************************************************************

 

Firstmartyr

6 Jun 2008, 7.05am

902 Forte

Auckland

Actions

Information

One response

27 06 2008
farah

salam sumayyah…
terima kasih

Leave a Reply

